Evropski transportni trg Q3 2025: Velik premik
Povpraševanje po prevozih povečano za 25 %, medtem ko se ponudba tovornega prostora premika v tri vzhodnoevropske vozlišča.
Evropski trg spot prevozov v tretjem četrtletju 2025 kaže izjemen razvoj: Medtem ko povpraševanje po prevozih raste, ponudba tovornega prostora stagnira, cene pa se zvišujejo le zmerno. Razlog za to je, da rast povpraševanja temelji predvsem na gospodarskem okrevanju v zahodni Evropi, medtem ko se razpoložljivi volumen tovornjakov vse bolj premika proti vzhodni Evropi.
Zahodna Evropa spodbuja povpraševanje po prevozih
Število ponudb tovora se je v tretjem četrtletju 2025 še povečalo in je v primerjavi z enakim obdobjem lani naraslo za 25 %. „Za to sta bila ključna dva dejavnika: V velikih jugozahodnih evropskih trgih, med katerimi so Francija, Španija in Italija, se je začelo gospodarsko okrevanje. V tretjem četrtletju 2025 so na spot trgu ponudili občutno več tovora kot pred letom dni,“ pravi Gunnar Gburek, Head of Business Affairs pri podjetju TIMOCOM. „Hkrati opažamo močne trge rasti v vzhodni Evropi, predvsem na Poljskem, ki povzročajo odločilno premestitev kapacitet.“
Ponudbe tovora - 3. četrtletje 2025 v primerjavi s 3. četrtletjem 2024
Povpraševanje po prevozih v Evropi naraslo za +24,8 %
Top 5 trgov ponudnikov tovora: Nemčija, Francija, Poljska, Italija, Nizozemska
Zahodna Evropa kot gonilna sila rasti: 31,5 %
Poljska: +31 % ponudb tovora po trikratnem povečanju v preteklem letu
V vzhodni Evropi se oblikujejo trije centri kapacitet
Ponudba tovornega prostora za tovornjake v evropskem cestnem tovornem prometu je v 3. četrtletju ostala na ravni prejšnjega leta. „Podatek -3 % ne pove nič o dramatičnem razvoju, ki se skriva za tem,“ pojasnjuje Gunnar Gburek. „Na posameznih trgih je prišlo do velikih padcev kapacitet, ki so jih nadomestili drugi trgi. Opazimo jasno premikanje v smeri posameznih kapacitnih centrov.“
Z dodatnim porastom v višini 35 % so se podjetja s sedežem v Litvi v 3. četrtletju 2025 uvrstila na vrh treh največjih trgov tovornega prostora. Litva je tako ne le največji, ampak tudi najbolj stabilen ponudnik tovornega prostora na evropskem spot trgu. Drugi največji trg ponudnikov so tvorila poljska podjetja, čeprav je njihova ponudba tovornega prostora nazadnje upadla, sledila pa so podjetja iz Romunije, katerih ponudba tovornega prostora na borzi tovora TIMOCOM se je v 3. četrtletju povečala za 27 %.
Gburek: „Pri poljskih in romunskih podjetjih že dve leti opažamo veliko gibanje. Število ponudb tovornega prostora je zelo visoko, vendar na evropskem trgu ni več trajno na voljo v polni meri. Vzrok za to je verjetno rast oziroma okrevanje gospodarstva obeh držav, kar vidimo pri naraščajočih ponudbah tovora v obeh državah. Za prevozniška podjetja to pomeni, da lahko svoja lastna tovorna vozila in predvsem svoje voznike prav tako dobro uporabljajo v bližnji okolici in jih ni treba pošiljati vse do zahodne Evrope, da bi ustvarili dobiček.“
Ponudbe tovornega prostora - 3. četrtletje 2025 v primerjavi s 3. četrtletjem 2024
Top 5 trgov tovora po ponudnikih tovornega prostora: Litva, Poljska, Romunija, Madžarska, Avstrija
Veliki ponudniki iz vzhodne Evrope z neenakomernim razvojem: Poljska: +24 % (2023-2024) in -21 % (2024-2025); Romunija: -47 % in +27 %
Podjetja v zahodni Evropi ponujajo manj tovornega prostora: Nizozemska -20 %, Avstrija -19 %, Nemčija -15 %
Balkan izgublja kapacitete v prid Romunije: Bolgarija -21 %, Slovenija -24 %, Hrvaška -5 %, Srbija +3 %
Cene prevozov kljub visokemu povpraševanju le zmerno naraščajo
Cene prevozov na evropskem spot trgu so v zadnjih dveh letih nenehno naraščale. V 3. četrtletju 2025 so bile povprečne tedenske ponudbene cene naročnikov med 1,43 € in 1,67 € na kilometer. V istem obdobju so bile ponudbene cene izvajalcev naročil med 1,49 € in 1,68 €. Tako so bile ponudbene cene ponudnikov tovora in prevoznih storitev v Evropi nazadnje nenavadno blizu druga drugi.
„Razvoj cen je na splošno zmernejši kot bi sklepali glede na stanje na trgu,“ pravi Gunnar Gburek. „Eden glavnih razlogov je, da omejitev kapacitet zahodnoevropskih podjetij nadomeščajo vzhodnoevropski konkurenti. In če pogledamo onkraj spot trga, lahko ugotovimo, da ogromen pritisk na cene na trgu prevozov vodi v strateško preusmeritev številnih špediterjev. To vključuje tako specializacijo kot tudi osredotočanje na višje kakovostne segmente na zahodu in na gospodarsko politično privlačne trge na vzhodu.“
Tovorne poti med Nemčijo in zahodno Evropo se krepijo
Nemški trg je v tretjem četrtletju zabeležil izrazito rast tovora za 31 % v primerjavi z enakim obdobjem lani. Opazno je, da se je delež notranjega prometa v zadnjih letih stalno zmanjševal in da je v tretjem četrtletju 2025 prvič predstavljal manj kot polovico vseh nemških povpraševanj po prevozih. Poleg tega se nadaljuje upad razpoložljivosti kapacitet. V 3. četrtletju so nemška podjetja ponovno ponudila 15 % manj tovornega prostora kot v enakem obdobju lani.
Pri najbolj rastočih relacijah se odražajo evropski trendi: Tovorne poti med Nemčijo in zahodnimi sosednjimi državami Francijo, Belgijo in Nizozemsko so v obeh smereh pridobile na pomenu. Poleg tega je kot močan odjemalec nemškega tovora presenetila Španija, Poljska pa kot vse bolj pomembna država izvora tovora.
Prevozne cene znotraj Nemčije so se v zadnjih mesecih nekoliko zvišale, čeprav so bile cenovne predstave prevoznikov stalno nad tistimi naročnikov. Konkretno so se ponudbene cene prevozov v tretjem četrtletju gibale med 1,56 € in 1,90 € na kilometer, medtem ko so prevozniki ponujali cene med 1,69 € in 2,06 € na kilometer.
Nemčija - 3. četrtletje 2025 v primerjavi s 3. četrtletjem 2024
Ponudbe tovora so se povečale za 31 %
Ponudba tovornega prostora se je zmanjšala za 15 %
Uravnotežene domače in mednarodne relacije
Cene so se povprečno zvišale za 0,10 € na kilometer
Avstrija je pomemben tranzitni trg za evropski tovor
Avstrijski spot trg kaže izrazito neravnovesje med povpraševanjem in ponudbo. Ponudba tovornega prostora avstrijskih podjetij se je v 3. četrtletju ponovno zmanjšala. Čeprav je upad znašal 19 % in je bil manjši kot v prejšnjem letu, je utrdil začrtano smer. Hkrati so avstrijska podjetja na spot trgu v 3. četrtletju ponudila 23 % več tovora kot v enakem obdobju prejšnjega leta. Večji del tovora je bil namenjen za mednarodne poti, le 12 % pa je imelo kraj naklada in razklada v Avstriji. „Ta vzorec je značilen za avstrijski trg, ki deluje kot logistično vozlišče med zahodom in vzhodom ter severom in jugom,“ pravi Gunnar Gburek. „Močan upad tovornega prostora iz Avstrije, katerega podjetja še vedno sodijo med najboljše ponudnike flot, bodo verjetno nadomestili prevozniki iz drugih držav, predvsem iz vzhodne Evrope.“
Avstrija - 3. četrtletje 2025 v primerjavi s 3. četrtletjem 2024
Ponudbe tovora so se povečale za 23 %
Ponudba tovornega prostora je postopoma upadla za 19 %
Mednarodne relacije prevladujejo z deležem 88 %
Najpomembnejše relacije s sosednjimi državami Nemčija, Italija, Madžarska, Češka, Slovenija
Obeti za prihodnost: Povečana potrošnja krepi pritisk na prevozniški trg
V 4. četrtletju bo ostal pritisk na kapacitete na spot trgu visok, zlasti če se bosta državna in zasebna potrošnja, kot je to predvideno, povečali. „Če povpraševanje tudi v poletnih mesecih ne upade bistveno, se to v jesenskih dneh in pred božičem zagotovo ne bo spremenilo. Prevozniki lahko na 4. četrtletje na spot trgu gledajo optimistično, naročniki pa se morajo pripraviti na višje cene,“ pravi Gunnar Gburek. „Kljub dobremu obsegu naročil in naraščajočim prevoznim cenam pa na trg skoraj ne bodo prišle nove kapacitete. Negotovost glede stabilnega okrevanja je še vedno prevelika, da bi vlagali v vozila in osebje.“