Kako poteka menjava palet v Evropi

Osnove in težave pri menjavi palet v Evropi

deli na ...
11.11.2016

Erkrath, 3. 11. 2016 – Evropalete so trenutno zelo priljubljene. Vsekakor bolj v spremenjeni obliki, na primer pohištva, kot so mize, klopi ali regali v »industrijskem slogu«. V svetu prevozništva, od koder izvira prvotni namen uporabe lesenih palet, pa so pogosto jabolko spora. Toda zakaj je ugled palet tako slab?

Po mnenju raziskave o transportni embalaži za večkratno uporabo, ki jo je opravilo podjetje EKUPAC GmbH, je uporaba palet za večkratno uporabo v evropskem tovornem prevozništvu v zadnjih 15 letih narasla iz 280 milijonov na 550 milijonov kosov in tako postala nujna. Nemčija prednjači v Evropi, saj na leto izmenja okoli 100 milijonov lesenih nosilcev.

Poudarek pri paletah je na »za večkratno uporabo«, kar vključuje menjavo dostavljenega blaga na paletah za prazne palete. Vendar ni vsaka evropaleta enaka. Tudi za enostavno mišljeno menjavo palet tičijo zahteve za vse sodelujoče: za prevozniško podjetje kot prejemnikom naročila, za voznika, ki izvaja naročilo in prejemnika dostavljenega blaga. Prazne palete za polne palete, polne palete za prazne palete itd.

Princip menjave palet lahko enostavno razložimo. Proizvedeno blago je treba tudi transportirati. Za varen transport v tovornem vozilu blago večinoma zapakirajo na tako imenovane palete Europool,v skladu s standardom UIC 435/2, jih trdno privežejo in naložijo na tovorno vozilo. V takem primeru bi prazno tovorno vozilo s praznimi paletami pripeljalo do nakladalnega mesta in prazne lesene nosilce bi zamenjali za blago, ki je že zapakirano na paletah. V naslednjem koraku bi voznik tako naloženo tovorno vozilo odpeljal do dogovorjenega mesta razkladanja in dostavil blago. Običajno bi ta tudi tukaj prejel enako število praznih palet v zameno.
Tako bi pri stalni menjavi lesenih nosilcev nastal dobro delujoč pretok palet. Toda zaradi vedno večjih zahtev, vedno večjega časovnega pritiska in naraščajočega števila vmesnih členov znotraj logističnih procesov, je tudi proces menjave postal bolj zapleten.

Težave pri menjavi

Postopek menjave, ki obsega subjektivno določanje kakovosti, ročno štetje in knjiženje lesenih nosilcev, se zabeleži na obrazcu, na tako imenovanem »paletnem listu«. Pri tem obstajajo številni kamni spotike. Morda najpogostejši primer težav je povezan z zahtevo, da mora voznik tovornega vozila 33 evropalet za menjavo voziti zraven. Hkrati mora tovorno vozilo ponujati tudi polne kapacitete, če morda blago za prevoz ni na paletah. Predvsem v mednarodnem prometu je treba računati na spreminjajoče se pogoje. Če voznik ne pripelje praznih palet za menjavo, ker na primer na zadnjem razkladalnem mestu ni prejel palet nazaj, mora pri naslednjem natovarjanju zabeležiti »dolgovanje palet« in se po potrebi strinjati z obveznostjo, da bo palete kasneje dostavil nazaj.

Tudi v obratnem smislu prihaja do težav, če prejemnik na rampi razkladalnega mesta blago sicer sprejme, vozniku pa v zameno ne vrne nobene ali pa vrne le pomanjkljivo število ali poškodovane in manj vredne palete. Manjkajoče število je treba zabeležiti in kasneje razrešiti. Tudi če sta število in kakovost vrnjenih palet ustrezna, je pogosto čas na rampi tako zelo kratek, da prejemnik prazne palete naloži kar v tovorno vozilo. V takem primeru to za voznika pomeni, da mora prazne palete znositi v za to predviden zaboj. Pri 33 paletah po 23 kg lastne teže je to »samo« 760 kg. Birokratski in pravni »sem in tja« v povezavi z izgubo časa, živcev in denarja je torej programiran že vnaprej. Marcel Frings, glavni govorec podjetja TimoCom, te izkušnje potrjuje s strani uporabnikov prevozniške platforme: »Nekatere naše stranke že pri vnosu svojih ponudb na prevozniško platformo napišejo opombo »no change / brez menjave«, da bi morebitnega poslovnega partnerja vnaprej obvestili, da ni potrebna menjava. Takšni prevozi pomenijo manj dela in so bolj priljubljeni.«

Palete 4.0: menjava palet z aplikacijo

Ročna menjava palet v času avtomatizacije in digitalizacije je neustrezen, obnove potreben proces. Ta izziv je sprejel inštitut za pretok materiala in logistiko Fraunhofer (na kratko: IML) skupaj z združenjem Paletten e.V. (na kratko: GPAL). V sodelovanju razvita aplikacija »PalletCheck Express« naj bi menjavo palet poenostavila in izboljšala. »Uporabnik enostavno fotografira kup palet, aplikacija prešteje palete in samodejno pošlje ustvarjeni dokument za menjavo po e-pošti. Ta poleg natančnega števila palet vsebuje tudi kraj in čas postopka menjave. Tako je menjava hitro, enostavno, zanesljivo in digitalno zabeležena,« razlaga dipl. inform. Martin Fiedler, vodja ekipe AutoID-Technologien pri Fraunhofer IML. Z natančno dokumentacijo bi lahko prihranili čas in denar.

Aplikacija je trenutno na razpolago v nemškem jeziku in deluje na vsakem pametnem telefonu z operacijskim sistemom Android ali Apple. Dokler da se ne bo mobilna aplikacija v branži uveljavila in obdržala, bo menjava palet še vedno povezana z veliko truda in možnimi motnjami ter težavami. Zato se naj prejemniki naročil in naročniki ustrezno informirajo in že vnaprej razjasnijo, če in kako bo potekala menjava.

Na začetek

Strinjam se, da spletna stran uporablja piškotke za analizo, prilagoditev vsebine in oglasov. Izvedite več