Logistika 30.09.2021
4

Digitalno upravljanje s paletami proti analogni menjavi palet

Nasveti strokovnjakov in trendi

Digitalna menjava palet

Vse od 60-tih let igrajo palete pomembno vlogo v logistiki. Euro paleta je bila tedaj razvita kot večnamenska menjalna paleta, ki je hitro prispevala k standardizaciji v logistiki. Toda analogni proces menjave je pogosto zapleten in pri številnih prevoznikih povzroča frustracije. V tem članku vam nudimo pregled možnosti, preprek ter pogled v digitalizirano prihodnost.

Euro paleta – optimalen izkoristek prostora za izdelke vseh vrst

Po nekaterih ocenah se v Evropi uporablja okrog 600 milijonov, po večini iz lesa izdelanih, ploskih palet  po evropskem standardu 13698-1. Te prevoznikom in trgovskim podjetjem zagotavljajo učinkovitost, toda tudi dodatno delo. Izdelane iz umetne mase ali lesa so razdeljene v kategorije "nova", "kot nova", "rabljena, vendar primerna za menjavo" in "poškodovana". Smisel in namen tega sistema je optimiziran izkoristek prostora v tovornih vozilih, železniških vagonih in zabojnikih, hkrati pa se povečuje tudi učinkovitost v logistiki, saj so euro palete stalno v obtoku.

Kako je postopek menjave potekal do sedaj?

Pri vsakem natovarjanju in raztovarjanju se morata voznik in prejemnik blaga strinjati glede števila palet, ki jih je treba zamenjati in ki so poškodovane. To se zabeleži na potrdilo o paletah. Žal pa v ta namen ne obstaja standardiziran obrazec. Včasih se dokumentira več, včasih manj specifikacij za oceno palet, pa tudi nemenjava. Številna podjetja poleg tega uporabljajo še paletni "pool" in potrdila o le-teh.

Kakšni so izzivi pri menjavi palet?

Do težav pride, če npr. ena od strank eno izmed palet označi kot poškodovano ali če ta manjka. Prejemnik ima tedaj možnost, zahtevati naknadno dostavo brezhibne palete. To za voznika predstavlja t. i. paletni dolg. Posledično zato številni prevozniki s seboj prevažajo prazne palete, s katerimi lahko nadomestijo poškodovane. Vendar pa te zapolnijo dragoceni nakladalni prostor, celotna zadeva pa je tudi dokaj težavna. Pri tem so lahko v pomoč zaboji za odlaganje palet, ki se pritrdijo pod nakladalno površino.

Poleg oznake "poškodovano" odločilno vlogo igra tudi čas nakladanja na rampi. Pogosto so vozniki pod izrednim časovnim pritiskom in tako je zadnje kar preverijo, ali so ustrezno dokumentirali gibanje palet. Posledično so lahko potrdila o paletah narobe izpolnjena ali pa s seboj odpeljejo preveč oz. premalo nosilcev tovora. To še posebej velja za dolge poti, pri katerih se več tednov zbirajo potrdila o paletah in drugi dokumenti, preden se ti nato na sedežu podjetju predajo računovodstvu. Tukaj lahko hitro pride do napak ali pa se posamezni dokumenti izgubijo, premočijo ali postanejo nečitljivi. Vse to so zelo pogosti viri napak zaradi pomanjkanja časa in ročne obdelave.

Tudi različni naročniki in nosilci tovorov znotraj ene poti, kratkoročne spremembe načrtov in regionalne razlike lahko vodijo do velikih težav. V prispevku " 5 težav pri menjavi palet" odvetnik podjetja TIMOCOM, Alexander Oebel, razloži, katere prepreke na poti še obstajajo in kako se jim je mogoče izogniti.

Ne glede na zapleten proces menjave cene palet nenehno naraščajo, kot lahko vidimo tukaj v indeksu cene lesa HPE | HPE e.V..

Kakšni napotki za menjavo palet obstajajo?

Prvi in najpreprostejši nasvet je pravilno načrtovanje in dokumentiranje. Še pred naročilom se pogovorite z vsemi udeleženci. Pri tem je treba npr. razjasniti, kdo je odgovoren, če stvari ne bodo potekale brezhibno. Obstajajo morda regionalne razlike, ki jih je treba upoštevati? Predvsem tukaj se splača uporabljati digitalne "poole" palet. Tako lahko naročite, najamete ali svojemu partnerju pošljete točno količino in kakovost nosilcev tovora. Nekatera podjetja poleg tega izdajajo elektronske kupone, s katerimi lahko paletno dobroimetje ali dolg enostavno, varno in hitro prenesete ali zmanjšate.

Kaj je pričakovati v prihodnosti glede menjave palet?

Kot že na številnih področjih dobavne verige je tudi tukaj prihodnost v znamenju digitalizacije. V ta namen je nemško Ministrstvo za promet in digitalno infrastrukturo (BMVI) pripravilo velik raziskovalni projekt. Pod imenom "Silicon Economy" so pri Fraunhofer IML izdelali platformo v oblaku na osnovi aplikacije, ki se uporablja za upravljanje z nosilci tovora. S pomočjo umetne inteligence komponenta odprtega vira povezuje in upravlja vse osebe in vsa podjetja, ki sodelujejo v dobavni verigi, s t. i. e-potrdilom o paletah. Ta digitalno zajema postopek menjave in je tako za obe strani vedno transparentno. Prav tako omogoča povsem samodejno dokumentiranje paletnih dolgov, ki jih skladno z zakonodajo hrani na ustreznem računu. S sistemoma PAKi in inter.PAL lahko vozniki svoje upravljanje nakladalnih sredstev digitalizirajo in poenostavijo. Poleg digitalnega vnosa palet je omogočena tudi digitalna uskladitev s prejemnikom blaga, kar prihrani čas in prepreči napake.

Povzetek

Proces menjave palet ima ogromen potencial za optimizacijo. Sedaj na trg prihajajo prva podjetja z digitalnimi rešitvami, ki poenostavljajo procese. Vendar je kljub temu treba videti, kako dolgo bo resnično trajalo, preden bodo vsa podjetja, ki sodelujejo v dobavni verigi, našla pot v digitalni vek.

Postanite poznavalec panoge

Redno prejemajte relevantne članke, dragocene strokovne prispevke in ekskluzivna poročila uporabnikov!


Prijava na e-novice

Pop-up image - Logistic
Želite postati strokovnjak na področju logistike?

Prejemajte naše novice s področja logistike neposredno v svoj poštni nabiralnik. Bodite med prvimi, ki bodo izvedeli za naše izdelke in posodobitve.

Na začetek