Ali se je pomanjkanje voznikov zaradi koronavirusa izboljšalo?
Kako se bo povpraševanje po usposobljenemu kadru v prevozniški panogi v Evropi razvijalo dalje?
Že več let je govora o pomanjkanju usposobljenih voznikov tovornih vozil. Izvedene so bile različne pobude in akcije, da bi mlade navdušili za poklic voznika. Te so bile zgolj delno uspešne. Na začetku marca je mednarodno združenje cestnih prevoznikov (International Road Transport Union – IRU) napovedalo, da se bo pomanjkanje voznikov v Evropi leta 2020 še povečalo.
Po raziskavi IRU je znašalo pomanjkanje usposobljenih voznikov v preteklem letu okoli 23 odstotkov, za to leto pa napovedujejo, da bo pomanjkanje kar 36-odstotno. Pomanjkanje je zlasti izrazito v dveh državah članicah EU, na Poljskem in v Romuniji, vendar tudi v Nemčiji situacija ni dobra, možnosti za izboljšanje pa so majhne. Po podatkih pobude FairTruck pred izbruhom pandemije koronavirusa bi bilo trebado leta 2022 zaposliti dodatnih 150.000 poklicnih voznikov in voznic.
V panožnih združenjih in prevozniških podjetjih so alarm sprožili že davno. Vsako leto se upokoji na tisoče voznikov, zadostnega števila novih voznikov pa ni. Zdi se, da je trg delovne sile izčrpan. Mladi si ne želijo več postati poklicni vozniki. V preteklih letih je podoba voznika tovornjaka postala nepriljubljena, obenem pa so se delno poslabšali tudi pogoji za delo. Romantična podoba pustolovca, kot sta jo nekoč prikazovala Manfred Krug in Rüdiger Kirschstein v legendarni televizijski seriji »Auf Achse«, se je že zdavnaj razblinila. Odločanje za poklic voznika iz čiste strasti – ti časi so mimo. Za to je več razlogov: Delo voznika tovornjakov še vedno ni dovolj cenjeno in tudi ne dovolj visoko plačano. IRU vidi težavo tudi v nizkem številu voznic in s tem povezanim prenizkim številom varnih počivališč in parkirišč.
Trpita podoba in spoštovanje voznikov tovornjakov
Čeprav so se nedavno, med krizo zaradi koronavirusa, ravno vozniki tovornih vozil dokazali kot vsakodnevni junaki in kot sistemsko pomembni, brez katerih sploh ne bi bila mogoča oskrba prebivalstva, se je njihova situacija le še poslabšala. Osnovne težave, s katerimi se vsakodnevno srečujejo na delu, so se še zaostrile: Med karanteno v Nemčiji so številna počivališča in parkirišča začasno zaprla svoja vrata, zaradi česar vozniki med svojim odmorom ali po koncu delovnega časa niso mogli niti kupiti hrane niti uporabljati sanitarij. Nepredstavljive razmere in pomanjkanje spoštovanja do vsakodnevnih junakov. Panožna združenja in podjetja so s protesti hitro dosegla, da so za voznike počivališča na avtocestah znova odprli. Tako je bilo poskrbljeno vsaj za njihove osnovne potrebe. Toda glede na izjave številnih voznikov tovornih vozil zadovoljivi higienski standardi niso vedno doseženi.
Brez doseganja zadovoljivih higienskih standardov ob nakladalnih rampah
Stanje na nakladalnih in razkladalnih mestih je še vedno zaskrbljujoče, je opozorilo nemško združenje za tovorni promet, logistiko in ravnanje z odpadki BGL. #LogistikHilft je skupna pobuda ministrstva za promet in digitalno infrastrukturo (BMVI), združenja za tovorni promet, logistiko in ravnanje z odpadki BGL, združenja Logistics Alliance Germany (LAG) in Fraunhofer IML ter neprofitnega združenja DocStop.
Skupaj z drugimi podporniki so si med drugim zadali, da bodo ob nakladalnih rampah postavili kontejnerje s sanitarijami in voznike oskrbeli z obraznimi maskami, sredstvi za razkuževanje in drugimi higienskimi izdelki.
BGL je že leta 2019 ustanovilo združenje PROFI, ki skrbi za boljšo splošno podobo logistike in zlasti voznikov tovornih vozil. Njihov cilj je izboljšanje izobraževalnih pogojev, da bi ta poklic, ki je sistemsko pomemben za vse, znova postal privlačen tudi mladim. Tudi združenje t.i. ambasadorjev prevozništva (Die Transportbotschafter) pod okriljem ustanovitelja podjetja TIMOCOM, Jensa Thiermanna, se v javnosti zavzema za večje spoštovanje te poklicne skupine.
Nove priložnosti v prevozniški panogi po krizi?
Koronska kriza še zdaleč ni premagana. Kakšne posledice in razvoj je mogoče pričakovati v logistiki in cestnem tovornem prometu? Na področju maloprodaje živil je rast tovora tudi med karanteno ostala stabilna. Na ostalih področjih, kot je avtomobilska panoga, pa sta proizvodnja in s tem tudi logistika več tednov mirovali. Paradoks: Številni vozniki so čakali doma, čeprav bi jih v običajnih razmerah tako nujno potrebovali.
Kaj se bo zgodilo, ko se bo gospodarstvo znova zagnalo? Povpraševanje po usposobljenih voznikih se bo morda z izhodom iz koronske krize po vsej Evropi postopoma znova povečevalo. Negativni učinki krize na prevozniška podjetja, ki so morala zmanjšati svoje kapacitete, bodo vidni tudi v gospodarstvu.
To lahko vpliva na cene prevoza, če bo prišlo do pomanjkanja razpoložljivega tovornega prostora za prevoz blaga. Posledično bi se lahko povečalo tudi povpraševanje po voznikih. Nove priložnosti za profil poklica v prevozniški industriji? Zdaj je treba sprejeti ukrepe, da ne bo prišlo do obdobij ozkih grl v prevozniških kapacitetah v cestnem tovornem prometu.