Prevozniški trg 10.10.2023
3

Gospodarska katastrofa: načrtovano zvišanje cestnin in njihova kruta realnost

Mnenje Gunnarja Gbureka, Head of Business Affairs, TIMOCOM GmbH

tovornjak-cestnina-povišanje-900x600px-web (1)

Obremenilnih učinkov načrtovanega zvišanja cestnin v nobenem primeru ni dovoljeno prezreti in skriti za zaprtimi vrati. 

Načrtovano zvišanje cestnin v Nemčiji 1. decembra 2023 je več kot le finančno breme – gre za gospodarsko nočno moro za hrbtenico naše oskrbe in gospodarstva, cestni tovorni promet! 

Tako bo od konca leta 2023 za vsa tovorna vozila s tehnično dovoljeno skupno maso nad 7,5 ton poleg obstoječe cestnine zapadel tudi delež cestnine za izpuste CO² – od leta 2024 naprej so načrtovane višje cestnine tudi za druge transportne razrede. Ti ukrepi bodo poleg prevozniške panoge prizadeli tudi industrijo, trgovino in potrošnike. V igri je veliko več kot le vprašanje stroškov: gre za ohranjanje in krepitev konkurenčnosti gospodarstva Nemčije!

Začaran krog dodatnih stroškov

Načrtovana tako imenovana cestnina CO² ni nič drugega kot »skrito«, politično motivirano zvišanje davka, katerega domnevni dejanski argumenti absolutno niso povezani z resničnostjo. Z uvedbo cestnine CO², kot je načrtovana za 1. december 2023, se bodo cestnine za tovornjake skoraj podvojile. To je skoraj neizogiben izziv za logistično branžo, ki že po svojih močeh dela vse, da bi se učinkovito spopadla z naraščajočimi stroški. Naraščajoči pritisk na prevozniška podjetja, da del teh višjih stroškov nadomestijo z zmanjšanjem lastne dobičkonosnosti, da bi tako ostala konkurenčna, je preprosto nesprejemljiv. Ta pristop predstavlja hudo oviro za številna podjetja. Prevozniška panoga namreč že danes dela z zelo nizkimi maržami. Ponovna obremenjenost dobička neizogibno pomeni, da bodo imela podjetja na voljo manj denarja, na primer za nujno potrebne tehnologije prihodnosti. Naložbe v transportne rešitve z nizkimi emisijami, kot so tovornjaki na električni pogon in alternativne metode pogona, so blokirane – pri čemer bi morali prevozniška podjetja pravzaprav podpirati pri njihovih prizadevanjih za uvedbo bolj trajnostnih praks in jih ne bi smeli brezobzirno ovirati.

Vendar to še zdaleč ni vse. Druga, predvsem manjša in srednje velika prevozniška podjetja, so zaradi povečane obremenitve celo v minusu – ta dolgoročno gledano nimajo prav nobenih možnosti za obstanek na trgu. Drastična posledica: pridejo v izredno negotovo situacijo, ponovno morajo plačati in v primeru dvoma morajo odnehati. Začarani krog se bo z načrtovanim zvišanjem cestnin samo še okrepil – že napeta situacija se bo še poslabšala, ne glede na izgube!

Načrtovano zvišanje cestnin ne deluje kot krmilni instrument 

Povišane cestnin vedno znova predstavljajo kot orodje za spodbujanje okolju prijaznejšega prevoza. Surova realnost pa prikazuje bolj turobno sliko: želeni učinek krmiljenja ne bo nastopil, in to iz jasnih razlogov. Potrebna infrastruktura za alternativne pogonske tehnologije preprosto ni niti zadostna niti celovito na voljo. Poleg tega tudi ustrezna vozila do konca 2023 še ne bodo na voljo na trgu v zadostnem številu in tudi še ne v letu 2024. S takšnimi ukrepi je perspektiva prihodnosti z »zeleno« logistiko vprašljiva. Načrtovano zvišanje cestnine nima prav nobene koristi za podnebje – namesto tega povzroča ogromno gospodarsko in družbeno škodo.

Neodgovoren ukrep z daljnosežnimi posledicami

Večine stroškov cestnin logistična branža in proizvajalci ne bodo mogli nositi sami. Ti bodo neizbežno posredovani (končnim) potrošnikom prek različnih stopenj. S tem grozi splošno draženje blaga in storitev, tako da bodo dodatni stroški na koncu dosegli celotno prebivalstvo. Pri trenutni inflaciji je to še en dodaten dejavnik draginje.

Potrebno je iskati alternativne rešitve, ki varujejo okolje, vendar pa tudi gospodarstva, industrije in družbe ne obremenjujejo s tako daljnosežnimi posledicami. Na kocki sta namreč prihodnost in konkurenčnost nemškega gospodarstva – in tudi kakovost življenja vseh prizadetih.

Čas je, da sprejmemo realnost – prevoz s tovornjaki je hrbtenica našega gospodarstva in družbe. Še enkrat naj jasno poudarimo: že danes noben tovornjak ne gre na pot brez utemeljenega razloga. Za vsako vožnjo je prevoz, ki ohranja naše gospodarstvo pri življenju, zagotavlja našo blaginjo in oskrbuje družbo z vsem potrebnim blagom. Višji stroški cestninjenja ne bodo mogli privesti kratkoročnih sprememb v modalni razdelitvi. Poleg tega infrastruktura za te alternativne načine prevoza, kot sta železnica in plovba po celinskih plovnih poteh, trenutno tega ne more doseči. Cestni tovorni promet je torej še naprej nujno potreben in bo potekal. In to še z višjimi stroški.

Digitalizacija v cestnem prometu

Tako pravilno digitalizirate svoje špedicijske postopke

Digitalizacija logistike

Samira Gryzia

Marketing Communications Manager

Postanite poznavalec panoge

Redno prejemajte relevantne članke, dragocene strokovne prispevke in ekskluzivna poročila uporabnikov!


Prijava na e-novice

Na začetek