06.05.2025

Transportni barometer podjetja TIMOCOM: Spot trg zaradi zmanjšanja kapacitet postaja vse pomembnejši

Ali lahko po februarskem najnižjem in šibkem marčevskem povpraševanju sedaj pričakovano velikonočno povečanje povpraševanja ogrozi Trumpova carinska politika?

TB Q1 SI 1

Evropski prevozniški trg je še vedno neuravnotežen. Transportni barometer TIMOCOM, ki odraža razmerje med ponudbami tovora in tovornega prostora, ostaja precej nad uravnoteženo ravnjo 50 : 50. 

Po zelo močnem januarju s 75-odstotnim deležem tovora je vrednost v sezonsko pogojenem februarju padla na 66 % in je bila tako višja kot v preteklih letih. Marca se je vrednost dvignila le malo, vendar je z 68 % ostala pod vrednostjo preteklega leta (73 %). To je zagotovo tudi posledica dejstva, da so velikonočni prazniki letos šele konec aprila. Ti so lani nastopili prej, zato so se tudi velikonočni posli začeli prej. 

Podjetja se vse bolj zanašajo na spot trg 

Po Evropi jih je bilo v prvem četrtletju skupno 30 % več vnosov tovora kot v prejšnjem letu. V Nemčiji je bilo v 1. četrtletju povprečno povečanje 17-odstotno (januar +46 %, februar +23 %, marec –4 %). Znatno povečano število ponudb tovora na trgu podjetja TIMOCOM kaže, da se podjetja bolj kot kdaj koli zanašajo na spot trg. To je tudi posledica dejstva, da so številni špediterji v srednji Evropi, predvsem v Nemčiji, zmanjšali lasten vozni park, a morajo še vedno izpolnjevati svoje obveznosti po fiksnih letnih pogodbah. Pričakovati je, da se bo ta trend nadaljeval, saj so podjetja zelo previdna pri naložbah. Glede na logistični barometer SCI samo 7 % nemških podjetij načrtuje nakup vozil za tovorni promet na dolge razdalje. Glede na stagnacijo gospodarstva in slabe obete to ni presenetljivo. 

Razvoj v Avstriji je nekoliko boljši kot v Nemčiji

Razvoj transportnega povpraševanja v Avstriji je vzporeden z razvojem povpraševanja v Nemčiji, z višjim odstotkom povečanja, podobno kot gospodarska situacija v obeh državah. V Avstriji je bilo v prvem četrtletju leta 2025 skupno 24 % več vnosov tovora kot v 1. četrtletju prejšnjega leta. V prvih dveh mesecih je bil velik plus v primerjavi s preteklim letom (januar +72 %, februar +34 %), marca pa rahel padec za 4 % v primerjavi z letom 2024. Tudi za to je lahko razlog zamaknjeno velikonočno poslovanje. Nemčija še vedno vodi pri namembnih pošiljkah iz Avstrije, sledita pa ji Italija in domači avstrijski prevozi. Pri ponudbah tovora iz Nemčije so prevozi v Avstrijo na tretjem mestu, tik za Francijo in Poljsko, sledi pa Italija. 

TB Q1 SI 2

32 % manj ponudb tovornega prostora kot pred dvema letoma

Vnosi razpoložljivega tovornega prostora so bili v prvem četrtletju le malenkost pod ravnjo prejšnjega leta, v primerjavi z letom 2023 pa so vrednosti padle za 32 %. »Zaradi velikega povpraševanja po tovornem prostoru so tovorni prevozniki očitno dovolj izkoriščeni in jim ni treba aktivno ponujati prostih kapacitet na trgu,« poroča Gunnar Gburek, predstavnik podjetja TIMOCOM. »Še vedno pa obstajajo poti, kjer je delež tovora krepko pod 50 % in je težko najti ustrezne povratne tovore. Iz Romunije v Nemčijo je na primer bistveno manj prevozov kot obratno.« 

Vzponi in padci ponudbenih cen in predlogov cen 

V prvem četrtletju 2025 so ponudbene cene standardnih prevozov, npr. tovornjakov s ponjavo, nihale. Na mednarodnih medkrajevnih poteh v Evropi je tedensko povprečje znašalo med 1,34 €/km in 1,55 €/km, v Nemčiji med 1,46 €/km in 1,76 €/km. V nasprotju s tem so prevozna podjetja ponujala cene med 1,53 €/km in 1,86 €/km v Nemčiji in med 1,38 €/km in 1,54 €/km po Evropi. Cena se je sčasoma razvila glede na povpraševanje in transportne potrebe: Po februarskih najnižjih vrednostih četrtletja so se te marca znova nekoliko zvišale. Na vrhuncu so bile cene tovora v Nemčiji do 10 % višje kot leto prej, v Evropi pa do 8,4 %.

Če vzamemo povprečne cenovne razrede v Evropi, je ponudbena cena prevoznikov z ~1,44 €/km samo pribl. 2 centa pod povprečnim predlogom cene prevoznikov, to je ~1,46 €/km. Medtem je razlika v Nemčiji skoraj 8 centov (~1,61 €/km v primerjavi z ~1,69 €/km). »Tudi če tukaj obravnavane cene ne ustrezajo nujno dejansko dogovorjenim cenam prevoza, je jasno, da je raven cen v Nemčiji bistveno višja od evropskega povprečja,« analizira podatke Gunnar Gburek podjetja TIMOCOM.

Obeti negotovi zaradi nepredvidljivosti

V evrskem območju so za gospodarski razvoj leta 2025 predvidene različne stopnje rasti v posameznih državah in pozitiven trend za celotno Evropo. V Nemčiji so napovedi zelo previdne in kažejo bolj na stagnacijo kot na rast, tako kot tudi v Avstriji. Tukaj je upad proizvodnje tako hud kot v covidnem letu 2020; poleg industrije najbolj trpita gradbeništvo in turizem. 

Glede na trenutne razprave o carinah pa bi se gospodarski podatki za celotno Evropo lahko še precej spremenili. Po analizi inštituta ifo bi nove recipročne ameriške carine predsednika Trumpa verjetno zmanjšale nemški izvoz v ZDA za 2,4 %, če EU ne bo sprejela protiukrepov. »Zlasti v Nemčiji in Avstriji, kjer ima izvoz še posebej pomembno vlogo, posledice niso predvidljive,« pravi Gunnar Gburek. »Za nas to pomeni, da smo napoved razvoja transportnega barometra postavili pod vrednosti iz prejšnjega leta.«

Podobno menijo logisti v svojem letnem poročilu, v katerem še ni bilo mogoče upoštevati vseh carinskih napovedi. Poznavalci logistike v svoji napovedi za leto 2025 pričakujejo nominalno 1,3-odstotno rast, realno pa se bo zmanjšala za 0,1 %. Trgovinski partnerji, kot sta ZDA in Kitajska, bi še naprej postajali vse manj aktualni, evropsko in svetovno gospodarstvo pa bi bilo v prihodnosti v boljšem položaju. 

 

Morda vam bo všeč tudi:

Prenesi izjavo za javnost
Na začetek