14.07.2025

TIMOCOM Transportni barometer: Transportna panoga kljub skrbi za gospodarstvo in upadajočim kazalnikom ostaja robustna

Povpraševanje na evropskem transportem trgu ostaja stabilno: Pozitivne transportne napovedi kljub gospodarskim negotovostim v Evroobmočju.

SI (1)

Pritisk na nizke transportne kapacitete je precejšen. Absolutno število ponudb tovora na spot trgu v drugem četrtletju se je povečalo tako v primerjavi z lanskim letom kot tudi s prejšnjim četrtletjem. V naslednjih poletnih mesecih lahko pričakujemo stalno povpraševanje na evropskem transportnem trgu. 

Povpraševanje po prevozu v Evropi: 23 % več ponudb tovora kot v istem četrtletju lani

Po zmernem marcu je aprila prišlo do izrazitega povečanja povpraševanja po prevozu: po vsej Evropi je bilo v primerjavi z enakim mesecem lani zabeleženih 25 % več tovorov, v sezonsko močnem maju pa 8 % več kot lani. Razlog za to sta bila po eni strani kratka delovna tedna zaradi velikonočnih praznikov in številnih državnih praznikov, po drugi strani pa pomanjkanje ponudbe tovornjakov. Vnos tovornega prostora je bil v drugem četrtletju 5 % pod lanskimi vrednostmi. Vendar tudi junij ni izgubil dinamike: na borzi tovora TIMOCOM je bilo v vseh evropskih državah zabeleženih kar 37 % več ponudb tovora kot lani. V celotnem četrtletju je bilo skupno 23 % več vnosov tovora kot lani. Razmerje med ponudbami tovora in tovornega prostora je v drugem četrtletju znašalo povprečno približno 80 proti 20.

Nemčija: Ponudbe tovora 32 % nad lanskimi vrednostmi

Stalno visoko povpraševanje po transportnih storitvah je v Nemčiji v drugem četrtletju privedlo do 32 % več vnosov tovora v primerjavi s prejšnjim letom. Ta razvoj je mogoče razumeti tudi kot pozitiven gospodarski signal po razpravah o carinah in negotovih svetovno-političnih razmerah. Razmerje med ponudbami tovora in tovornega prostora je naraslo na 88:12, tudi kot posledica učinkov okrevanja pri izvoznih naročilih prevoza, ki so čakala na povišane carine. 

Avstrija: 35 % več ponudb tovora

Ponudbe tovora znotraj Avstrije so bile v drugem četrtletju 35 % višje kot lani. V mesecih april in junij je bilo opaziti znatno povečanje (+47 %, +75 %). Od maja naprej je bil sodeč po transportnem barometru opazen izrazit porast notranjeavstrijskih prevozov. Razmerje med tovorom in tovornim prostorom se je povečalo z uravnoteženega razmerja 50:50 v aprilu do 65:35 v juniju. 

Cene na spot trgu: Stroški prevozov v Evropi so dodatno narasli 

Cene ponudb tovora, ki jih navajajo naročniki standardnih prevozov, npr. s Tautlinerjem ali Curtainsiderjem, so zaradi stalnega povpraševanja na ustrezno visoki ravni. Na evropskih poteh so se v tedenskem povprečju gibale med 1,45 €/km in 1,66 €/km, znotraj Nemčije pa med 1,68 €/km in 1,92 €/km. Najvišje vrednosti so bile dosežene med drugim v velikonočnih tednih in v prvem tednu maja. Tu so bile povečane potrebe po prevozih zaradi praznikov razporejene na manj delovnih dni. To se je seveda odražalo na cenah. Cene tovornih ponudb v Nemčiji so se v celotnem obdobju povečale za približno 8 % v primerjavi s prejšnjim letom, na evropskih poteh pa za približno 5 %. 

Odstopanja pri razlikah med cenami ponudb in predlogi cen

Opazno je, da se povprečni predlogi cen, torej nasprotne ponudbe prevoznikov, v Nemčiji močnejše razlikujejo od cen ponudb kot v evropskem povprečju: Medtem ko je bila razlika v 1. četrtletju v Evropi približno 2 centa, so bili predlogi cen ter cene tovornih ponudb v 2. četrtletju povprečno okoli 1,61 €/km. V Nemčiji pa so predlogi cen v povprečju znašali okoli 1,97 €/km, cene tovornih ponudb pa okoli 1,86 €/km: Razlika je bila kar 11 centov. V 1. četrtletju je ta razlika znašala le 8 centov. 

Ponujene cene prevozov na notranjih avstrijskih poteh so v drugem četrtletju znašale med 1,93 €/km in 2,20 €/km, povprečno približno 2,08 €/km. Omeniti velja, da so predlogi cen v povprečju dosegli le 2,04 €/km, kar je 4 cente manj. „Skupaj višje cene na kilometer so posledica krajše skupne razdalje, pri katerih ima poleg vožnje do nakladalnega mesta tudi čas nakladanja blaga večji vpliv kot pri daljših mednarodnih poteh. Prav tako je v notranjem nemškem in avstrijskem prometu tudi večje število delnih tovorov,“ pojasnjuje Gunnar Gburek. „Poleg tega imajo naročniki, ki svojim strankam ponujajo GPS-sledenje in sledenje pošiljkam v živo kot dodatno storitev, dobre možnosti za dogovore o višjih cenah prevozov.“

Obeti: Stabilno povpraševanje po prevozih kljub skrbi za gospodarsko rast

Pričakovanja glede gospodarske rasti v državah članicah Evropske unije v skladu z Economic Sentiment Indicator-jem(ESI ) za leto 2025 kažejo le 11 držav s pozitivnimi obeti. Med njimi so Poljska, Litva, Španija, Bolgarija, Ciper, Hrvaška, Albanija, Grčija, Malta, Črna gora in Portugalska. V vseh drugih državah se pričakuje stagnacija ali celo negativni gospodarski razvoj. Nemčija, Avstrija in Francija ležijo v spodnji četrtini, celo daleč pod povprečjem Evroobmočja. Kljub temu ostaja povpraševanje po prevozih visoko, zato v poletnih mesecih ni mogoče pričakovati sprostitve na evropskem transportnem trgu. „Čeprav izkušnje kažejo, da bo delež tovora v transportnem barometru do vključno avgusta padel pod 80 %, se pričakuje, da bo ta vrednost ponovno dosežena, ko se bo septembra začelo poslovanje ob koncu leta,“ napoveduje Gunnar Gburek. „Razvoj bo odvisen tudi od olajšav, ki bodo zagotovljene potrošnikom, njihove pripravljenosti za potrošnjo in izvajanja investicijskih projektov v Evropi – tako v zasebnem kot tudi v javnem sektorju.“

 

Pritisk na nizke transportne kapacitete je precejšen. Absolutno število ponudb tovora na spot trgu v drugem četrtletju se je povečalo tako v primerjavi z lanskim letom kot tudi s prejšnjim četrtletjem. V naslednjih poletnih mesecih lahko pričakujemo stalno povpraševanje na evropskem transportnem trgu. 

Povpraševanje po prevozu v Evropi: 23 % več ponudb tovora kot v istem četrtletju lani

Po zmernem marcu je aprila prišlo do izrazitega povečanja povpraševanja po prevozu: po vsej Evropi je bilo v primerjavi z enakim mesecem lani zabeleženih 25 % več tovorov, v sezonsko močnem maju pa 8 % več kot lani. Razlog za to sta bila po eni strani kratka delovna tedna zaradi velikonočnih praznikov in številnih državnih praznikov, po drugi strani pa pomanjkanje ponudbe tovornjakov. Vnos tovornega prostora je bil v drugem četrtletju 5 % pod lanskimi vrednostmi. Vendar tudi junij ni izgubil dinamike: na borzi tovora TIMOCOM je bilo v vseh evropskih državah zabeleženih kar 37 % več ponudb tovora kot lani. V celotnem četrtletju je bilo skupno 23 % več vnosov tovora kot lani. Razmerje med ponudbami tovora in tovornega prostora je v drugem četrtletju znašalo povprečno približno 80 proti 20.

Nemčija: Ponudbe tovora 32 % nad lanskimi vrednostmi

Stalno visoko povpraševanje po transportnih storitvah je v Nemčiji v drugem četrtletju privedlo do 32 % več vnosov tovora v primerjavi s prejšnjim letom. Ta razvoj je mogoče razumeti tudi kot pozitiven gospodarski signal po razpravah o carinah in negotovih svetovno-političnih razmerah. Razmerje med ponudbami tovora in tovornega prostora je naraslo na 88:12, tudi kot posledica učinkov okrevanja pri izvoznih naročilih prevoza, ki so čakala na povišane carine. 

Avstrija: 35 % več ponudb tovora

Ponudbe tovora znotraj Avstrije so bile v drugem četrtletju 35 % višje kot lani. V mesecih april in junij je bilo opaziti znatno povečanje (+47 %, +75 %). Od maja naprej je bil sodeč po transportnem barometru opazen izrazit porast notranjeavstrijskih prevozov. Razmerje med tovorom in tovornim prostorom se je povečalo z uravnoteženega razmerja 50:50 v aprilu do 65:35 v juniju. 

SI

Cene na spot trgu: Stroški prevozov v Evropi so dodatno narasli 

Cene ponudb tovora, ki jih navajajo naročniki standardnih prevozov, npr. s Tautlinerjem ali Curtainsiderjem, so zaradi stalnega povpraševanja na ustrezno visoki ravni. Na evropskih poteh so se v tedenskem povprečju gibale med 1,45 €/km in 1,66 €/km, znotraj Nemčije pa med 1,68 €/km in 1,92 €/km. Najvišje vrednosti so bile dosežene med drugim v velikonočnih tednih in v prvem tednu maja. Tu so bile povečane potrebe po prevozih zaradi praznikov razporejene na manj delovnih dni. To se je seveda odražalo na cenah. Cene tovornih ponudb v Nemčiji so se v celotnem obdobju povečale za približno 8 % v primerjavi s prejšnjim letom, na evropskih poteh pa za približno 5 %. 

Odstopanja pri razlikah med cenami ponudb in predlogi cen

Opazno je, da se povprečni predlogi cen, torej nasprotne ponudbe prevoznikov, v Nemčiji močnejše razlikujejo od cen ponudb kot v evropskem povprečju: Medtem ko je bila razlika v 1. četrtletju v Evropi približno 2 centa, so bili predlogi cen ter cene tovornih ponudb v 2. četrtletju povprečno okoli 1,61 €/km. V Nemčiji pa so predlogi cen v povprečju znašali okoli 1,97 €/km, cene tovornih ponudb pa okoli 1,86 €/km: Razlika je bila kar 11 centov. V 1. četrtletju je ta razlika znašala le 8 centov. 

Ponujene cene prevozov na notranjih avstrijskih poteh so v drugem četrtletju znašale med 1,93 €/km in 2,20 €/km, povprečno približno 2,08 €/km. Omeniti velja, da so predlogi cen v povprečju dosegli le 2,04 €/km, kar je 4 cente manj. „Skupaj višje cene na kilometer so posledica krajše skupne razdalje, pri katerih ima poleg vožnje do nakladalnega mesta tudi čas nakladanja blaga večji vpliv kot pri daljših mednarodnih poteh. Prav tako je v notranjem nemškem in avstrijskem prometu tudi večje število delnih tovorov,“ pojasnjuje Gunnar Gburek. „Poleg tega imajo naročniki, ki svojim strankam ponujajo GPS-sledenje in sledenje pošiljkam v živo kot dodatno storitev, dobre možnosti za dogovore o višjih cenah prevozov.“

Obeti: Stabilno povpraševanje po prevozih kljub skrbi za gospodarsko rast

Pričakovanja glede gospodarske rasti v državah članicah Evropske unije v skladu z Economic Sentiment Indicator-jem(ESI ) za leto 2025 kažejo le 11 držav s pozitivnimi obeti. Med njimi so Poljska, Litva, Španija, Bolgarija, Ciper, Hrvaška, Albanija, Grčija, Malta, Črna gora in Portugalska. V vseh drugih državah se pričakuje stagnacija ali celo negativni gospodarski razvoj. Nemčija, Avstrija in Francija ležijo v spodnji četrtini, celo daleč pod povprečjem Evroobmočja. Kljub temu ostaja povpraševanje po prevozih visoko, zato v poletnih mesecih ni mogoče pričakovati sprostitve na evropskem transportnem trgu. „Čeprav izkušnje kažejo, da bo delež tovora v transportnem barometru do vključno avgusta padel pod 80 %, se pričakuje, da bo ta vrednost ponovno dosežena, ko se bo septembra začelo poslovanje ob koncu leta,“ napoveduje Gunnar Gburek. „Razvoj bo odvisen tudi od olajšav, ki bodo zagotovljene potrošnikom, njihove pripravljenosti za potrošnjo in izvajanja investicijskih projektov v Evropi – tako v zasebnem kot tudi v javnem sektorju.“

 

Morda vas bo zanimalo tudi to:

Prenesi izjavo za javnost
Na začetek