Transportni barometer podjetja TIMOCOM: V iskanju izgubljenih prevoznih kapacitet
Transportni barometer podjetja TIMOCOM: V iskanju izgubljenih prevoznih kapacitet
V poletnih mesecih je število ponudb tovornega prometa ostalo na stabilni ravni. Močno povpraševanje po kratkoročnih prevoznih kapacitetah je v septembru povzročilo strmo povečanje deleža tovornega prometa.
V nasprotju s splošno recesijsko gospodarsko situacijo trend transportnega barometra podjetja TIMOCOM kaže veliko povpraševanje po kapacitetah tovornega prostora v Evropi. Število ponudb tovornega prometa je v 3. četrtletju 2024 po vsej Evropi naraslo za 90 %, medtem ko število ustvarjenih ponudb tovornega prostora na trgu TIMOCOM še naprej upada.
Povpraševanje v Evropi skoraj nespremenjeno
Po Evropi ostaja povpraševanje po tovornem prostoru v tretjem četrtletju skoraj enako visoko, kot je bilo v 2. četrtletju tega leta (–0,1 %). Se je tradicionalni poletni upad ustavil? Kljub gospodarski recesiji? Število ponudb tovornega prometa na spot trgu je bilo v vsakem primeru bistveno nad vrednostmi v letu 2023, najvišjo stopnjo pa je doseglo septembra, ko je bil povprečni delež tovornega prometa 81 %. V nemškem notranjem prometu je bilo število ponudb tovornega prometa v 3. četrtletju 11 % nižje od predhodnega četrtletja in 66 % višje od stopnje v primerljivem časovnem obdobju v letu 2023. Ta trend je izjemen, saj so stanje naročil in poslovna pričakovanja podjetij v Nemčiji v skladu z inštitutom ifo v rdečih številkah. Od junija 2020 ima najnižji indeks proizvodni sektor. Pomanjkanje naročil se je povečalo. To velja predvsem za ključne panoge nemške industrije, pa tudi za storitveni sektor in trgovino.
Po drugi strani pa se poljsko gospodarstvo razvija bolj pozitivno. V skladu s spomladansko napovedjo Evropske komisije naj bi se poljski bruto domači proizvod v letu 2024 povečal za 2,8 odstotka, s čimer naj bi bila rast skoraj trikrat hitrejša od povprečja v EU. Poljsko gospodarstvo se je že v drugem četrtletju občutno povečalo tako na področju uvoza kot tudi izvoza. Na številnih poteh na Poljsko in z nje se je število ponudb tovornega prometa tudi v tretjem četrtletju pomnožilo v primerjavi s predhodnim letom. Med njimi so to poti na Madžarsko, Češko, v Francijo in Nemčijo. Tudi v primerjavi s predhodnim četrtletjem je v omenjenih razmerjih prišlo do povečanja.
Zaradi pomanjkanja virov večja ponudba tovornega prometa na spot trgu
Številni viri na prevozniškem trgu manjkajo zaradi zaprtja podjetij, stečajev ter praznikov in dopustov, hkrati pa so tudi aktivna transportna podjetja zmanjšala svoj vozni park zaradi stroškov, zato potrebe po kapacitetah na borzi tovora vse bolj iščejo na spot trgu. »Kljub situaciji upadanja naročil v nemškem gospodarstvu je povpraševanje po prevozu še vedno prisotno. Izgubljene kapacitete v transportnem sektorju presegajo gospodarski upad, tako da je v tretjem četrtletju povpraševanje na borzah prometa še vedno zelo visoko,« pojasnjuje ta nasprotni trend Gunnar Gburek, Head of Business Affairs v podjetju TIMOCOM. »V nekaterih panogah je mogoče povpraševanje po tovornem prostoru upravljati s preostalimi kapacitetami, predvsem tam, kjer niso potrebna certifikati oz. posebna oprema. V panogah, ki zahtevajo posebno opremo, npr. hladilnike, korita za tuljave, viličarje ali posebne licence, pa je še vedno veliko pomanjkanje in je dodatne kapacitete težko ali pa celo nemogoče pridobiti.«
Manjše kapacitete in manj novih vozil
Iz upada ponudb tovornega prostora na trgu TIMOCOM Marketplace je vidno pomanjkanje tovornega prostora. Te so se v tretjem četrtletju v primerjavi z enakim četrtletjem prejšnjega leta znižale za 8 %. S tem se kaže vzporednica z novimi registracijami v sektorju gospodarskih vozil v enakem obdobju. Pri velikih tovornjakih je število novih registriranih vozil in priklopnikov v skladu z nemško zvezno upravo za motorni promet (KBA – Kraftfahrtbundesamt) upadlo, predvsem pri vlačilcih za polpriklopnike (jul. –39,3 %, avg. –69,5%, sep. –38,2 %).
Cene ponudb in predlogi cen nihajo
Na TIMOCOM Marketplace imajo po eni strani naročniki možnost, da za ponudbo navedejo ceno (ponujena cena), po drugi strani pa lahko potencialni izvajalci sami navedejo svoje cene (predlagana cena). Na podlagi teh dveh možnosti se je mogoče dokončno dogovoriti o ceni. V nemškem notranjem prometu so bile ponujene cene v 3. četrtletju v tedenskem povprečju med 1,48 €/km in 1,83 €/km. Povprečna cena v tretjem četrtletju je bila tako za 14,9 % višja v primerjavi z istim četrtletjem prejšnjega leta. Tudi predlagane cene so se v 3. četrtletju povišale: V tednu z največjim povpraševanjem so bile povprečne cene prevoznikov do 1,91 €/km.
Če gledamo vse evropske poti, je bila najvišja povprečna tedenska cena 1,70 €/km, ki je tako občutno narasla v primerjavi s prejšnjim letom. Predlagane cene za mednarodne prevoze so povprečno na enakem nivoju in tako tudi precej višje od cen v prejšnjem letu.
Napoved: Do božiča pričakujemo le rahel upad ponudbe tovornega prometa
Za četrto četrtletje 2024 je treba računati na rahel upad ponudbe tovornega prometa, vendar bo povpraševanje po prevozu glede na poslovanje ob koncu leta ostalo višje kot v prejšnjem letu. Predvidoma bo zaradi pomanjkanja kapacitet povprečno razmerje med tovorom in tovornim prostorom oktobra pribl. 78 : 22, do vključno decembra pa ne manj kot 70 : 30 (glejte napovedi na grafikonu). »Iz kroga industrije potrošnih dobrin je slišati, da lahko glede na nizko ponudbo tovornega prostora v toplih dneh pred božičem pričakujemo izjemno močan zagon prostih kapacitet«, poroča Gunnar Gburek.
Več informacij o trenutni situaciji na prevozniškem trgu in transportnem barometru najdete tukaj in na poročilu transportnega barometra.